dinsdag 5 april 2016

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij een adverteerder alleen betaalt bij behaald resultaat. Een adverteerder meldt zich aan bij een affiliatenetwerk. Bij dit netwerk zijn duizenden websites aangesloten. De website kan zich aanmelden bij de adverteerder en vragen of hij de adverteerder mag promoten. Als dit het geval is, dan krijgt de website toegang tot het advertentiemateriaal van de adverteerder. De website kan dit materiaal op zijn website plaatsen.

Als het materiaal op de website  is geplaatst, en er gaan bezoekers naar de adverteerder verdient de website nog niets. Pas als een van de bezoeker een transactie bij de adverteerder genereert, krijgt de website een commissie. Deze commissie ligt meestal een stuk hoger dan wanneer hij bijvoorbeeld alleen per klik betaald zou krijgen. Als de website goede bezoekers doorstuurt naar een adverteerder kan hij dus meer verdienen met affiliate marketing dan bijvoorbeeld met Google Adwords. Het voordeel van de adverteerder is dat hij alleen per transactie hoeft te betalen. Meestal is dit een percentage van de omzet. Als adverteerder weet je met affiliate marketing dus vooraf hoeveel je per transactie kwijt bent. Als het goed is maakt de adverteerder dan alsnog winst op het product dat verkocht wordt, dus hoe meer transacties er via affiliate marketing binnenkomen bij de adverteerder, hoe beter.

Voorbeelden van affiliates
Hierboven heb ik het voor het gemak over websites, maar eigenlijk kan iedereen die bezoekers door kan sturen naar een adverteerder zich aanmelden bij het affiliateprogramma van een adverteerder.

Daarom worden de mensen die adverteerders promoten vaak aangeduid met het woord affiliate. Een affiliate kan bijvoorbeeld zijn:
• Een modeblog die een webwinkel die kleding verkoopt promoot
• Een vergelijkingssite die verzekeringen vergelijkt
• Een studentenblad met een groot e-mailbestand waarmee hij studentenreizen promoot voor adverteerders
• Een bannernetwerk waarin advertenties van diverse adverteerders geplaatst kunnen worden
• Een populaire Twitteraar die bezoekers via tweets wijst op de aanbieding van een adverteerder

Affiliate marketing begrippen
Als een adverteerder zich bij een affiliatenetwerk aansluit, dan noem je de campagne die hij start vaak een affiliateprogramma. Websites kunnen zich bij het affiliateprogramma aanmelden.